Rektora nedáme!

Docela jsem opomněla zapsat, pro různé jiné zábavičky, jak jsem se ve čtvrtek taky nachomýtla na studentském shromáždění – s těmi melouny, ano. Melouny jsem neházela, slyšela pak až kus diskuse a odnesla si Kritického průvodce po reformách VŠ. Milí a milé, jestli máte možnost se nějak zapojit a angažovat, jako nadšené publikum nebo rovnou jako organizátoři, učiňte tak! Myslím, že o sobě opravdu potřebujeme dát vědět, že známe zákon a vidíme v něm chyby, že akademická obec si svou samosprávu a nezávislost zaslouží udržet, že vysoké školy nejsou zoologická zahrada, s jejímiž obyvateli se nediskutuje o zákonech život v ní upravujících. Taky funkcionáři, kteří mluví hlasem studentů, ať už je to konference rektorů nebo Miro Jašurek, předseda Studentské komory Rady vysokých škol, potřebují cítit v zádech podporu. Zaslouží si ji.
Něco se dá přečíst třeba tady a také tady.

Kromě toho se vyplácí být informovaný, když se vás někdo zeptá, co se to jako na těch univerzitách zase děje a co se komu nelíbí. Média disponují obrovskou silou, která ze studentů bez obtíží vyrobila flákače, kteří nevědí ve zkouškovém, coby, protahují si mládí na různých pochybných a antirežimních humanitních školách, okrádají stát na sociálním a zdravotním a ještě pak kverulují proti ministrovi, kterého si v demokratických volbách měli možnost zvolit. Samotné mi dalo trochu práce objasnit rodičům aspoň základně, že opravdu neplníme právnické Collegium Maximum proto, že se nám nechce platit školné, odložené nebo neodložené, omezené nebo neomezené. Jistě se nezanedbatelná část protestů týká i zmršené části návrhu o spolufinancování terciárního vzdělávání. Oficiálně se v ní ovšem píše, že studenti a autoři nevylučují možnost takové zákonné úpravy, která by školné zaváděla efektivně a smysluplně.

V Prase už zase oschly chodníky, je to možné? Když jsem zvedla hlavu od moderních lingvistických teorií, viděla jsem jaro. Prý to ale nemá vydržet dlouho, třeba tu ještě zapadáme… v sobotu odpoledne ta krátkodechá bílá peřinka, nu, bylo to jiné pokoukání.

Předchozí příspěvek
Následující příspěvek
Napsat komentář

komentářů 11

  1. Eva

     /  24.1.2012

    Sledovala jsem diskusi Ripky a ještě kohosi na ČT24. Já se k tomu ani nevyjadřuji. Zasekla jsem se na „našem trávníčku“. MU podniká nové kroky, vytváří něco jako svoji vlastní reformu (aby eliminovala „flákače“ a „protahováky“). Navýšili minimální kreditovou hranici pro postup do dalšího studia, změnili zkušební řád (nově máme na opravu 3 pokusy při prvním zapsání předmětu, při opakování už jen 2 a státnice to samé). Zpoplatnili i to, co se dosavadnímu řádu vymykalo (a zapomněli to tam samozřejmě doplnit, že). Navýšili poplatky za prodlužování studia. Na straně druhé je na nás vyvíjen tlak, abychom školu opustili dříve než normálně. Na straně druhé se ale nerekreditovaly předměty, spousta předmětů v důsledku ztráty grantů zanikla, díky rekonstrukci velké části budovy FF není kapacita vyučovat předměty. Rekonstrukce ještě nezačala, btw, jsou pouze uzavřeny dvě hlavní budovy. Cítím se jako student poškozená – jak mohu odstudovat v standardně, když se nedostanu do předmětů a ani nemám možnost kreditový měšec naplnit? Jak? Vím, že pláču na špatném hrobě – že je to problém mé katedry, která nedokázala správně hospodařit s granty (a včas žádat – proto byl také velice rázně „vyměněn“ dosavadní vedoucí katedry) a pružně reagovat na změnu v rámci celé MU. A taky nakonec – studuju přece ten neperspektivní humanitní směr, jsem flákač z FF, lůza ekonomicky aktivního obyvatelstva.

    Přiznám se, že po tomto vědomí už nemám chuť do toho více zabředat. Petice proti jsem podepsala už v začátcích, moji podporu mají. Ale pevně doufám, že už brzy se budu moci na univerzitním životě participovat jinak, než jako student. Za těch pět let neúcty k člověku (tak sorry, že mám status studenta!) už mi to opravdu stačí.

    Omlouvám se za OT článek. Vím, že házení melounů vidí celá ČR, ale problémy a důsledky tohoto všeho se dotýkají i těch velice periferních oblastí studentského žití.

    Odpovědět
    • No, a takhle prosím dopadá reforma činěná zevnitř. Jak asi může dopadnout, když se do toho pustí ministr z kanceláře v Praze na Oujezdě? Když nalijí studenti do školy další peníze, ministerstvo ubere ty svoje, a pokud s nimi škola neumí hospodařit, rozfrcá je, ať pocházejí z jakýchkoli zdrojů. (Změní se náš způsob nakládání s penězi, když si je místo přijímání kapesného začneme sami vydělávat? Obvykle nijak zásadně.)

      Článek za OT nepovažuju, ale není mi z něj vlastně zřejmý Tvůj postoj. 🙂 Je to fakt, občas by člověk studoval a plnil a zapisoval, až by brečel, jenže si nemá doslova kam sednout a kam se přihlásit.

      ________________________________

      Odpovědět
  2. Ja viem, je to nahovno. zrazu to mám zrealizovať- plán, ktorý som si sama napísala a zdal sa mi skvelé a neviem to 😦

    Odpovědět
  3. Já už zase student nejsem ale… hrozně mi vadí názory některých lidí, některé se dají zjednodušit do věty „Studenti volí pravici = tak si za to můžete sami“ .. třeba já ani u voleb nebyla, protože mi bylo 18 až v srpnu, takže jsem se sekla. A jako by byli studenti a akademici vševědoucí a věděli přesně do puntíku jak to ministerstvo školství naplánuje a kdo ho bude plánovat. A ze zbytku je mi smutno, jsem pesimistická… a bojím se že školy budou nakonec jen ekonomické a technické nebo prostě nadměrně placené… přitom myslím že by se dalo vysledovat v jiných zemích jak prospělo když se v 50. letech vysoké školství otevřelo i těm nejnižším vrstvám – dokonce i v té literární vědě se to projevilo. Ani neslyším připomínky, že je vhodné aby bylo co nejvíc lidí co nejvzdělanějších (jen slyším že máme mít stejné příležitosti).. nevím jestli je to tak jasný fakt nebo je to fakt co se nemá připomínat.

    Odpovědět
    • Nejsou vševědoucí, ale čtou, co ministerstvo školství zatím vypustilo, a při představě, že to teď takhle bude na vysokých (i těch ostatních, kterých se týkají zas jiné úpravy) školách vypadat, se jim stahují hrdla.

      Právě že technické školy na tom budou bity neméně, protože dražší jsou už teď. Tím pádem by tam možná bylo i vyšší školné, a to si pak každý rozmyslí, a nebudeme mít inženýry, strojaře, zubaře… nebo to bude na ČVUT vypadat jak v průtokovém ohřívači, protože nejsou-li tam zkoušky, různí sice méně chytří, ale bohatší vykutálenci to třeba budou zkoušet, jestli by se k tomu titulu nešlo nějak prokousat-proplatit právě tam.

      Spíš si myslím, že je to docela jasný fakt, ale díky, připomínat by se to mělo! Ono opravdu nejde jen o to školné. V jisté podobě nakonec se školným mnozí z nás souhlasí. Jenže v téhle zemi, za těchto podmínek, by peníze nepřišly tam, kam mají. (Viz Evin report z MUni.) Problém.

      ________________________________

      Odpovědět
      • M.

         /  26.1.2012

        Technicky zaměřené školy podle mě problémy mít nebudou, protože koho jiného by si přáli sponzorovat třeba mobilní operátoři než studenty, kteří jim pomohou s technologickým vývojem? Do stavárny zase nalijí peníze stavební firmy – proč si nezaplatit studenta, který zjistí, jaký materiál je pro danou stavbu nejvhodnější a nejvýhodnější? Student má prostředky na výzkum a má výzkum, firma má zase poměrně levnou pracovní sílu. Ovšem nedovedu si v dnešním světě představit někoho, kdo dá dobrovolně peníze na výzkum třeba staročeských přehlásek či jiných lákavých historickomluvnických záležitostí.
        A je hrozně smutný, že veškerá debata o nových zákonech o vysokém školství se mediální zkratkou scvrkává na tvrzení „Studenti nechtějí školné“. Vzhledem k tomu, že školné by výhledově jenom flikovalo díru vzniklou tím, že by peníze nepřišly od ministerstva, tak se mi to opravdu nelíbí. Nehledě na to, že všichni vidíme, jak přerozdělování peněz vypadá a jaká částka se pak skutečně někam dostane.

      • Poslední odstavec podepisuju bez výhrad. Ten první taky – s tím, že si nejsem tak úplně jistá, jestli to tak má být, nebo ne. Na soukromých školách se to asi děje, tedy dělo by, kdyby to byly i nějaké technické a ne jen nepřehledný zástup různých pseudoekonomek a managerských rychloústavů (vědomé zjednodušení a popularizování).

        ________________________________

  4. Sice nemám mnoho co říci k hlavnímu tématu diskuse (stydím se, ale prostě jsem si toho k téhle tématice zatím dost nezjistila), ale pocit, že to s naším školstvím jde do háje mám taky. Když pominu systém, který je zmatečný, neustále se měnící a nesledující nějaký výrazný směr (nejvíc mě dostala ta reforma ve stylu – uvolníme osnovy a zavedeme jednotné zkoušky), velký problém jsou pak učitelé samotní. Všechno to začíná už u jejich vzdělávání – je náhoda, že ti, kteří neuspějí na oborových fakultách (přírodověda, filosofická, …) jdou právě na pajdák, který je doslova jejich záchranou? Opravdu chceme, aby naše děti učili ti, kteří ještě na středních školách platili za ty horší studenty a hlavně – nikdy neměli o nic zájem? Samozřejmě je spousta lidí, kteří jsou šikovní, jdou na pajdák proto, že prostě chtějí učit a jsou z nich pak vynikající kantoři. Mnohem častěji mám ale pocit, že se děje pravý opak a pak se můžeme divit, že naše školství vypadá jak vypadá.
    Máte podobnou zkušenost? A hlavně – co s tím vlastně můžeme dělat krom toho, že se rozhodneme, že my jsme ti praví, všem to natřeme a půjdeme ten pajdák studovat sami?

    Odpovědět
    • Eva

       /  27.1.2012

      Ještě jsem nad tím přemýšlela a musím říct, že zatím to skutečně vnímám pouze v rovině – student dá peníze univerzitě – univerzita s nimi nějak naloží – kde jsou peníze a jaké bude vzdělání? Jsou na VŠ vyučují skuteční odborníci, aby to pro studenty bylo dostatečně lukrativní si studium platit?

      Musím sobecky říct, že platit nechci. Vím, že kdyby se platilo, do školy bych nikdy nechodila, protože mám sestru a moji rodiče nemají takové příjmy, aby mohly oběma dcerám platit studium.

      A druhá věc je – pokud bych si školné platila, musela bych si samozřejmě najít práci, jenže jak pracovat nějak normálně, když je rozvrh roztahaný do celého týdne do pitomého rozmezí, a ještě na tebe z univerzity tlačí, abys tu školu dokončila co nejdříve.

      Toto je na hlavu postavené. Nechci ztratit možnost studovat na VŠ jen proto, že nejsem zajištěná.

      Musím říct, že univerzity už teď ze soukromého sektoru „tahají“ neuvěřitelné peníze. Všechny tyto informace jsou dostupné na fakultních stránkách v sekci „Pro partnery“. Podívejte se na částky, představte si např. ČEZ, který potřebuje kompletně vyměnit personál (protože jim odchází do důchodu), a proto podporuje všechny technické univerzity. Násobte částky počtem technických univerzit a získáte takovou nehoráznou sumu… A ty peníze? Kam odtékají? Kde to je? Dostanou to skutečně studenti?

      Odpovědět
      • Ale tak to nikdo nechce platit, protože radši chodí do kina a na pivo a po horách. Na druhou stranu všichni vidíme, že ve školách peníze chybí, takže co teď s tím? Mně se vlastně dost líbí americký systém odloženého školného, které začneš splácet, až Tě nabyté vzdělání vynese na dostatečně honorovanou pozici v budoucím zaměstnání. V návrhu zákona se to taky objevilo, jenže za „dostatečně honorovanou“ se považuje pozice s platem ve výši dvojnásobku životního minima. 16 000? Pro člověka, který pravděpodobně pořizuje vlastní bydlení, eventuálně auto, zakládá rodinu, měl by si začít spořit na důchod a ještě mu budem rovnou zkraje strhávat za školu? Pardon, pane Dobeši, ale ze 16 litrů to teda asi nepůjde…

        Studenti jistě ne. Kdyby třeba ve školství bylo aspoň tolik peněz, aby člověk-vedoucí osmi baklaářek a jiný-vedoucí jedné nepobírali tytéž peníze, taky by to třeba hned vypadalo jinak. Strhané výrazy vyučujících, kteří na FF UK dělají vědu a výzkum, zatímco na nějakých těch NYU a Metropolitních univ. se vysilují, aby měli na složenky, jsou taky takovými němými svědky finanční situace na univerzitách.

        ________________________________

    • No jo. Obrovská a složitá otázka, jestli má učitel umět spíš učit (a jestli se to dá naučit), nebo jestli se má hlavně orientovat ve svém oboru.

      Můžeme proti tomu řečnit. 🙂 Nebo vystudovat pořádný obor a na tom peďáku ho spíš učit; když tam půjdeme studovat, sežere nás systém, obávám se.

      ________________________________

      Odpovědět

Milá Aranel,

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

  • Měsíc po měsíci

  • O čem se tu píše

  • Running Rhythms ******************************** Follow my blog with Bloglovin
  • Zadejte e-mailovou adresu a oznámení o Aranelině psaní se objeví v poště.

  • Co prošlo kolem

    • 159 792 kliků